So lahko tudi otroci arhitekti?
Ideja, da bi otroci pomagali arhitektom pri izdelavi načrtov je popolnoma smiselna. Če morate izdelati načrt za novo šolo ali igrišče, kdo bo bolje pomagal kot otroci, ki jih bodo uporabljali? Vedno več arhitektov in krajinskih oblikovalcev pritegne mlade v proces oblikovanja. Zdaj je nova študija preučila, kaj vse se arhitekti naučijo od otrok, kako razčlenijo svoje lastne ustvarjalne ovire.
Vrednost sodelovanja otrok pri oblikovanju je bila priznana v raziskovalnih študijah od šestdesetih in sedemdesetih let.
Vendar se je do sedaj malo raziskav osredotočilo na preučevanje vpliva idej otrok na proces oblikovanja ali na same arhitekte.
V sledečem članku vam bomo predstavili izsledke raziskovalnega projekta znotraj katerega so zaključili dve študiji primerov in preučili prednosti sodelovanja 16 arhitektov in krajinskih arhitektov, ki so v sklopu priprave načrtov gradnje sodelovali z otroci starimi od enega do 18 let.
Ustvarjalne ovire
Oblikovanje, ki ga izvajajo arhitekti je bilo pogosto povezano s tem, kar imenujemo »razmišljanje o možnostih« , ki zahteva odprtost in sposobnost razmišljanja tudi izven normativnih okvirjev. Po mnenju enega arhitekta, ki je delal z otroki, ki pomagajo izdelovati načrte za šole, so te veščine sorodne kreativnim aktivnostim otrok.
Izpostavil je svoje mnenje, da so ustvarjalni procesi na nek način otroški proces, kar arhitektom omogoča, da se ukvarjajo z nečim na bolj neposrednim načinom. Posledično je mnenja, da bi morali biti vsi, ki se ukvarjajo z oblikovanjem, nekako biti v stiku s takšnim načinom razmišljanja.
https://www.lifeofanarchitect.com/architecture-and-children/
Arhitekti, ki smo jih intervjuvali, so večinama bili mnenja, da otroci izpostavijo nove perspektive in nezadržno radovednost, zaradi česar so raziskovali alternativne scenarije. Z otroci skušajo ustvariti kreativne poti in poskušajo sprožiti njihovo domišljijo in delo – namerno – izven njihovega vsakdanjega življenja.
Medtem, ko so arhitekti razumeli, da so odrasli omejeni v svojem razmišljanju s praktičnimi pomisleki vsakdanjega, – od časovnih pritiskov do kulture odgovornosti v gradbeni industriji – so se otroci lahko veliko bolj osredotočili na doživljanje in raziskovanje prostora. To je razširilo obseg ustvarjalnih izmenjav z oblikovalci.
Otroci se v danem trenutku odzovejo in manj verjetno je, da pride do zadržkov v njihovih izraženih idejah in odzivih. Arhitekti so povedali, da so otroci spontani in iskreni glede tega, kaj je bilo uspešno in kaj ni. To je arhitektom dalo svobodo, da sprejmejo nepričakovane scenarije.
Nekateri arhitekti so izrazili tudi mnenje, da jih posledično manj skrbi napačna stvar ali če imajo drugi ljudje drugačna pričakovanja. Dialog z otroci je vedno nepredvidljiv, je komentiral drugi arhitekt, kar nedvomno pojasnjuje pojav novih načinov komunikacije znotraj njihovih interakcij, kot je na primer improvizacija.
Izguba nadzora
Arhitekti v naših raziskavah so gledali, kako otroci skupaj zlagajo stvari kot so lepljeni leseni deli. Eden od arhitektov je dejal, da je imel občutek, da sodeluje v tem procesu kot nekakšen soustvarjalec. Še en krajinski arhitekt je omenil, da otroci lahko obvladajo skoraj vse, kar je v procesu oblikovanja, saj so iz prve roke doživeli svoje ustvarjalne vložke pri oblikovanju večnamenskega zunanjega prostora.
Vendar ima sodelovanje z otroci lahko tudi nekatere negativne plati. Otroci so lahko tudi moteči in nepredvidljivi za delo. Arhitekt, ki je delal z učenci primarnega in sprejemnega obdobja, ki so oblikovali šole in igrišča, je izpostavil, da se v okoljih, ki so bolj neznani, počutil neudobno. Ampak iz izkušenj trdi, da se mu je vedno znova potrjevalo dejstvo kako zelo bogata je izkušnja sodelovanja z otroci. Bil je mnenja, da je ta vrsta sodelovanja, potencialno spremenila način sodelovanja z zasebnimi strankami.
Takšne napetosti, po mnenju tega arhitekta, spodbujajo transformacijski potencial arhitektov pri uvajanju prenovljenega domiselnega pristopa k svojemu delu in nenazadnje tudi k njihovi profesionalni identiteti. Ta potencial je velik. Še naprej ga bomo raziskovali.